Γερμανικό Συνταγματικό Δικαστήριο: Αντισυνταγματικός ο γερμανικός ΕΝΦΙΑ!!!

Print Friendly, PDF & Email

Αντισυνταγματικό έκρινε τον γερμανικό φόρο ακίνητης περιουσίας, και για το λόγο αυτό αναζητείται επειγόντως πρακτική εναλλακτική λύση στον φόρο αυτό. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται ο φόρος ακίνητης περιουσίας σε κατοικίες και διαμερίσματα δεν είναι δίκαιος και είναι προφανώς μη συνταγματικός. Πάνω απ ‘όλα, το ερώτημα είναι τι θα μπορούσε να πάρει τη θέση του. Μια απάντηση αναμένεται από το Ομοσπονδιακό Συνταγματικό Δικαστήριο.

Λίγοι μπορούν να αμφιβάλλουν ότι το Ομοσπονδιακό Συνταγματικό Δικαστήριο θα κρίνει τον φόρο ακίνητης περιουσίας, όπως επιβάλλεται επί του παρόντος, αντισυνταγματικό. Στην ακρόαση της σχετικής διαδικασίας στην Καρλσρούη τον Ιανουάριο, ο Dr. Kai Warnecke, Πρόεδρος της Γερμανικής Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων και Αντιπρόεδρος της UIPI, εξήγησε γιατί.

«Στην πραγματικότητα, αυτή τη στιγμή έχουμε μια εκτίμηση των αξιών των ακινήτων με βάση τις τιμές από το 1964, και στην πρώην Ανατολική Γερμανία με βάση ακόμη και τις τιμές του 1935! Και αυτό σημαίνει μεγάλες ανισότητες με τις σημερινές πραγματικές τιμές των ακινήτων «. Δεν πρόκειται για το γεγονός ότι οι τιμές ήταν χαμηλότερες τότε, που θα μπορούσαν να αντισταθμιστούν. Η ανισότητα είναι η λέξη κλειδί – όχι μόνο μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Από το 1964, το ελάχιστα περιζήτητο Zonenrandlagen μπορεί τώρα να γίνει hotspots, η γεωργική γη της Βαυαρίας έχει γίνει μια βιομηχανική και επιχειρηματική τοποθεσία. Και ένα σπίτι από τη δεκαετία του εξήντα, ανεξάρτητα από το πού, ίσως αξίζει τώρα ελάχιστα εξ αιτίας της παλαιότητάς του. Στην πρώιμη Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας, μόνο η συλλογή δεδομένων για τις τιμές είχε διαρκέσει δέκα χρόνια, μετά από την οποία οι αρμόδιοι απέφευγαν να κάνουν τις αρχικά προγραμματισμένες νεώτερες ενημερώσεις, γιατί αυτό απαιτούσε πολύ μεγάλη και συλλογική προσπάθεια. Δεν υπάρχει συναίνεση για μια νέα αντίληψη γύρω από το θέμα αυτό. Κατά τη διάρκεια της δίκης τα σήματα από την έδρα ήταν ασυνήθιστα ξεκάθαρα: Προσπαθούμε να κατανοήσουμε, αλλά δεν το καταφέρνουμε, γιατί δεν αναπροσαρμόστηκαν οι αξίες αυτές, δήλωσε η δικαστής Susanne Baer. Αν και ο κρατικός γραμματέας του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Οικονομικών, Μάικλ Μάιστερ, προσπάθησε να δικαιολογήσει τη φύση της έρευνας, κυρίως με το επιχείρημα ότι ο φόρος δεν ήταν ιδιαίτερα υψηλός, η ανισότητα δεν ήταν σημαντική. Για τους δικαστές, ωστόσο, κέρδισε ένα ντροπαλό κούνημα κεφαλιού. Επομένως, το ερώτημα είναι και το αν ο φόρος είναι αντισυνταγματικός αλλά και από ό, τι μπορεί να αντικατασταθεί, και κατά πόσο θα τοποθετηθούν σ΄αυτό οι δικαστές του Συνταγματικού Δικαστηρίου.

Οι δήμοι πάντως δεν μπορούσαν να παραιτηθούν από τα έσοδα, δήλωσε ο Stephan Weinberg, υφυπουργός της Ρηνανίας-Παλατινάτου. «Σε εθνική κλίμακα το έσοδο είναι 13,7 δισεκατομμύρια ευρώ, τα οποία στη συνέχεια θα λείπουν τελικά από τα ταμεία των δήμων. Όσον αφορά τις επενδυτικές ανάγκες των κοινοτήτων που υπάρχουν παντού, η εξέλιξη θα είναι μια μεγάλη απώλεια φορολογικών εσόδων, στην οποία οι τοπικές αρχές δεν μπορούσαν να αντεπεξέλθουν σε εθνικό επίπεδο.»

Τα ομοσπονδιακά κράτη το γνωρίζουν κι αυτά. Παρ ‘όλα αυτά, τα τελευταία χρόνια δεν μπόρεσαν να συμφωνήσουν σε μια νέα αντίληψη. Συνεπώς, το Bundestag αρμόδιο για τη νομοθεσία στη συγκεκριμένη περίπτωση έπαψε να ασχολείται με το θέμα. Η πλειοψηφία των χωρών – με εξαίρεση το Αμβούργο και τη Βαυαρία – θεώρησε ότι η γη πρέπει να προσεγγιστεί από το σημείο αναφοράς, τα κτίρια με το κόστος παραγωγής, λαμβάνοντας υπόψη την ηλικία. Εάν συμβεί αυτό, η εφαρμογή θα απαιτήσει χρόνο, λέει ο υφυπουργός στο Ομοσπονδιακό Υπουργείο, Meister. «Όταν τεθεί σε ισχύ ένας νέος νόμος για την εκτίμηση, νομίζω ότι πρέπει να τεθεί τουλάχιστον ένα διάστημα πέντε έως επτά ετών για να εφαρμοστεί ο νέος νόμος και να πραγματοποιηθεί η αξιολόγηση».

Υπάρχει ανησυχία για έκρηξη του φόρου ακίνητης περιουσίας, ειδικά αν χρειαστεί και πάλι ένα διάστημα δέκα ετών για τον νέο υπολογισμό του.  Λαμβάνοντας υπόψη την προϊστορία, ένας συνταγματικός δικαστής έκρινε ότι η αίτηση για να δοθεί μια τόσο μεγάλη μεταβατική περίοδος θα ήταν βαρύ σφάλμα. Και πράγματι, το Ομοσπονδιακό Συνταγματικό Δικαστήριο δεν έχει επιτρέψει ποτέ στους νομοθέτες τόσο χρόνο. Σε κάθε περίπτωση, δεν είναι όλες οι χώρες που επιθυμούν να ακολουθήσουν ένα τέτοιο μοντέλο. Ο νέος δήμαρχος του Αμβούργου, Peter Tschentscher, εξακολουθεί να ενεργεί ως γερουσιαστής υπεύθυνος για τα έσοδα στην Καρλσρούη: «Είναι σημαντικό να αποφευχθεί το ενδεχόμενο τα πρόσωπα που ζούν με χαμηλό εισόδημα να αναγκαστούτν να εγκαταλείψουν τις παραδοσιακές τους γειτονιές, όπου θα μπορούσαν να ζήσουν για 20 ή 30 χρόνια ακόμη, εξ αιτίας ενός φόρου ακίνητης περιουσίας  που υπολογίζεται με τιμές επηρεασμένες από την κερδοσκοπία στα ακίνητα».

Ο εκπρόσωπος της ακριβής χανσεατικής πόλης επικαλείται έναν υπολογισμό μόνο για τις επιφάνειες δαπέδου και κτιρίων. Η πιθανή γοητεία από την άποψη του Καρλσρούη: Ένα τέτοιο μοντέλο θα μπορούσε να εφαρμοστεί πολύ πιο γρήγορα. Η ανησυχία του Tschentscher ότι ο φόρος ακίνητης περιουσίας θα μπορούσε να εκραγεί είναι τουλάχιστον πολιτικά μη αποδεκτός από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση και τα κράτη, αλλά πρέπει να υπάρξουν μετατοπίσεις – διαφορετικά η μεταρρύθμιση δεν θα είχε νόημα. Είτε έτσι είτε αλλιώς, όποιος ζει στη Γερμανία μπορεί να επηρεαστεί από το φόρο αυτό, επειδή οι ιδιοκτήτες πληρώνουν μεν τον φόρο, αλλά θα μπορούσαν να τον επιρρίψουν στους ενοικιαστές τους.

O φόρος αυτός ο οποίος ισχύει από το 1964 για τα δυτικά κρατίδια και από το 1935 για τα πρώην ανατολικά, θεωρήθηκε ότι είναι «απολύτως ξεπερασμένος» και οδηγεί σε «βαριές ανισότητες στην αντιμετώπιση των ιδιοκτητών ακινήτων» και ότι ο υπολογισμός του φόρου επί των ακινήτων, ο οποίος αφορά 35 εκατομμύρια ιδιοκτησίες, πρέπει να ρυθμιστεί εκ νέου το αργότερο έως το τέλος του 2019. Η μεταβατική περίοδος μέχρι την πλήρη εφαρμογή της νέας νομοθεσίας μπορεί να διαρκέσει το ανώτερο πέντε χρόνια, μέχρι το τέλος του 2024.

Σύμφωνα με τα ισχύοντα, ένας ιδιοκτήτης βίλας στην Βαυαρία πληρώνει σήμερα λιγότερο φόρο από ότι «η γιαγιά με το μικρό σπιτάκι της στο Κάστροπ-Ράουξελ (χωριό της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας)», αναφέρει χαρακτηριστικά η Bild. Το Δικαστήριο πάντως δεν δίνει κατευθύνσεις σχετικά με τη νέα ρύθμιση και αφήνει τον νομοθέτη απολύτως ελεύθερο.

Στην Γερμανία καταβάλλεται σήμερα φόρος ύψους 14 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως, για συνολικά 35 εκατομμύρια οικόπεδα. Οι φόροι καταβάλλονται στους Δήμους και αποτελούν την μεγαλύτερη πηγή εσόδων τους, με τα οποία χρηματοδοτούνται έργα υποδομής, σχολεία κλπ.

(Αναδημοσίευση από www.pomida.gr)